Ом Собава Шуддо Сарва Дхарма Собава Шуддо Хам Форма есть пустота, пустота и есть форма. Нет формы помимо пустоты, нет пустоты помимо формы. Так же и чувства, различающие мысли, энергии и сознание пусты. О, Шарипутра! Поэтому все дхармы пусты и лишены признаков, не рождаются и не исчезают, не загрязнены и не чисты, не увеличиваются числом и не уменьшаются. О, Шарипутра! Поэтому в пустоте нет формы, нет чувства, нет различающей мысли, нет энергии, нет сознания, нет глаз, нет уха, нет носа, нет языка, нет тела, нет ума, нет видимого, нет звука, нет запаха, нет вкуса, нет осязаемого, нет дхармового элемента... Нет дхату видения... нет дхту сознания. Нет неведения, нет прекращения неведения, нет старости и смерти, нет прекращения старости и смерти. Подобно этому нет страдания, нет прекращения страдания, нет возникновения страдания, нет пути прекращения страдания, нет мудрости, нет достигнутого и нет недостигнутого. О, Шарипутра! В соотвествии с этим для бодхисаттв нет достижения, опираясь на эту глубокую запредельную мудрость и пребывая в ней. Они не имеют препятствий и омраченности, и, уйдя от заблуждений, они достигнут полного освобождения, нирваны. НИЧТО НЕ СУЩЕСТВУЕТ Om Saboba Shuddo Sarva Dharma Sabava Shuddo Ham Form is emptiness, emptiness is form. There is no form beyond emptiness, there is no emptiness beyond form. Similarly, feelings that distinguish between thoughts, energies and consciousness are empty. Oh, Shariputra! Therefore, all dharmas are empty and devoid of symptoms, they are not born and do not disappear, are not polluted and not clean, do not increase in number and do not decrease. Oh, Shariputra! Therefore, in emptiness there is no form, no feeling, no discriminating thought, no energy, no consciousness, no eyes, no ear, no nose, no language, no body, no mind, no visible, no sound, no smell, no taste, no tangible, no dharma element ... No dhatu of vision ... no dhtu of consciousness. There is no ignorance, no cessation of ignorance, no old age and death, no cessation of old age and death. Likewise, there is no suffering, no cessation of suffering, no occurrence of suffering, no way to end suffering, no wisdom, no achievement, and no unmet. Oh, Shariputra! In accordance with this, there is no achievement for bodhisattvas, relying on and staying in this deep transcendent wisdom. They have no obstacles and darkness, and, having gone from delusions, they will achieve complete liberation, nirvana. NOTHING IS EXISTING