Квинтет (труба, кларнет, тромбон, фортепиано и ударные инструменты), ставший в конце второго десятилетия ХХ века символом новоорлеанского джаза. Первый ансамбль белых музыкантов, игравший в стиле негритянских составов. Под таким названием появился в Чикаго в 1914 году, а в 1916 году попытался "завоевать" Нью-Йорк. 19 января 1917 года квинтет начал регулярно выступать в одном из ресторанов Райзенвебера и сумел записать свою музыку на пластинки, опередив более талантливые аутентичные негритянские коллективы. Это привело к некоторой переоценке его роли в истории джаза в создании так называемого горячего стиля.
В названии ансамбля впервые были использованы термины "диксиленд" и "джаз" (первоначально писали Jass). Постоянный состав — Ник Ла Рокка (труба), Лэрри Шилдс (кларнет), Эдди Эдвардс (тромбон), Генри Рагас (фортепиано), Тони Сбарборо (ударные). До совместной деятельности все музыканты работали в Чикаго и внимательно следили за игрой негритянских коллег — в частности Ник Ла Рокка внимательно изучал все исполнительские приемы Джека Папы Лэйна и Джо Кинга Оливера. Историки утверждают, что только Эдди Эдвардс умел читать ноты, и он же настаивал на том, чтобы выступления квинтета напоминали водевильные шоу (иногда он двигал кулису тромбона ногой).
Огромный успех принесли записи Darktown Strutters’ Ball, Indiana, Livery Stable Blues, Dixie Jass One Step, Tiger Rag, Fidgety Feet. В 1919 году квинтет произвел фурор в Англии, затем вернулся в Нью-Йорк и продержался до 1925 года. Альберт Николас говорил: "Мы называли музыку Ла Рокки “джазом Микки Мауса”, потому что это была танцевальная музыка, которая устраивала белых, не знавших других ритмов". А сам Ла Рокка заявлял: "Мы — музыкальные анархисты".
Тем не менее квинтет оставил след в истории раннего джаза и в какой-то степени способствовал появлению таких замечательных белых музыкантов, как Бикс Байдербек. В 50-е годы трубач Дон Флауэр и кларнетист Джордж Филлипс перезаписали ранние пластинки ансамбля, а в 1960 году Ник Ла Рокка опубликовал книгу The Story Of The ODJB, в которой утверждал, что он изобрел джаз, а негритянские музыканты украли у него это изобретение.
Записи: # Original Dixieland Jazz In Hi-Fi (1957) # Sensation! 1917–20 (1983) # The Complete Original Dixieland Jazz Band. 1917–36 (1988) Original Dixieland Jazz Band
Quintet (trumpet, clarinet, trombone, piano and percussion instruments), which became the symbol of New Orleans jazz at the end of the second decade of the twentieth century. The first ensemble of white musicians to play in the style of Negro compositions. Under this name appeared in Chicago in 1914, and in 1916 he tried to "conquer" New York. On January 19, 1917, the quintet began to regularly perform in one of the Risenweber restaurants and managed to record his music on records, ahead of more talented authentic Negro groups. This led to some reappraisal of his role in the history of jazz in creating the so-called hot style.
The terms “Dixieland” and “Jazz” (originally written by Jass) were first used in the name of the ensemble. The permanent composition is Nick La Rocca (trumpet), Larry Shields (clarinet), Eddie Edwards (trombone), Henry Ragas (piano), Tony Sbarboro (drums). Before the joint work, all the musicians worked in Chicago and carefully watched the game of Negro colleagues - in particular, Nick La Rocca carefully studied all the performing techniques of Jack Papa Lane and Joe King Oliver. Historians claim that only Eddie Edwards was able to read music, and he insisted that the quintet's performances resemble vaudeville shows (sometimes he moved the side of the trombone with his foot).
The recordings of Darktown Strutters ’Ball, Indiana, Livery Stable Blues, Dixie Jass One Step, Tiger Rag, Fidgety Feet brought great success. In 1919, the quintet made a splash in England, then returned to New York and lasted until 1925. Albert Nicholas said: “We called La Rocca's music“ Mickey Mouse jazz ”because it was dance music that suited whites who did not know other rhythms.” And La Rocca himself declared: "We are musical anarchists."
Nevertheless, the quintet left its mark in the history of early jazz and, to some extent, contributed to the appearance of such wonderful white musicians as Bix Baderback. In the 1950s, trumpeter Don Flower and clarinet player George Phillips rewrote the early records of the ensemble, and in 1960 Nick La Rocca published the book The Story Of The ODJB, in which he claimed to invent jazz and black musicians stole this invention from him.
Entries: # Original Dixieland Jazz In Hi-Fi (1957) # Sensation! 1917–20 (1983) # The Complete Original Dixieland Jazz Band. 1917–36 (1988)