Музыка увертюры сразу же вводит слушателя в мир образов «Щелкунчика». Драма разыгрывается среди детей и кукол. Здесь все миниатюрно, подвижно, наивно-грациозно, все по-детски конкретно, здесь много веселой и лукавой игры и игрушечной механичности. Изложение двух тем и скромно варьированное повторение их (экспозиция и реприза) — такова лаконичная форма увертюры, соответствующая общему выразительному, точному и сжатому стилю детских сцен «Щелкунчика».
Первая тема — быстрый чеканно-легкий марш, в дальнейшем украшенный прозрачными вариационными узорами. Вторая тема более напевна и свободно лирична. Ее соотношение с первой ощущается как выразительный контраст «действия» и пылкой детской мечты. Overture music immediately introduces the listener to the world of the Nutcracker. Drama is played out among children and dolls. Here everything is miniature, agile, naively graceful, everything childishly concrete, there are a lot of fun and crafty games and toy mechanics. The presentation of the two themes and the modestly varied repetition of them (exposition and reprise) is the laconic form of the overture, corresponding to the overall expressive, precise and concise style of children's scenes of The Nutcracker.
The first theme is a quick chased-light march, further decorated with transparent variational patterns. The second theme is more melodious and free lyrical. Her relationship with the first is felt as an expressive contrast of “action” and ardent childhood dreams.